Adblue is een sterk gezuiverde waterige ureumoplossing die wordt gebruikt in voertuigen die zijn uitgerust met systemen voor selectieve katalytische reductie (SCR) om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) door dieselmotoren te verminderen. Standaard Adblue en Adblue met additieven zijn twee soorten Adblue met bepaalde verschillen in samenstelling en specifiek gebruik.

Standaard Adblue en Adblue met additieven hebben beide dezelfde hoofdfunctie, namelijk het verminderen van NOx-emissies. De additieven in de geadditiveerde Adblue verbeteren echter bepaalde eigenschappen, zoals de stabiliteit van de vloeistof op lange termijn door een grotere weerstand tegen temperatuurschommelingen, of het voorkomen van kristallisatie bij lage temperaturen in gevallen waarin de apparatuur niet aan hoge spanningen wordt blootgesteld of niet lang genoeg werkt om het SCR-systeem goed te laten werken

Adblue met additieven is ontworpen om te voldoen aan de specifieke behoeften van oogstmachines, vorkheftrucks en zelfs de nieuwste generatie tractoren wanneer de fabrikant het gebruik van Adblue met additieven aanbeveelt.

In de meeste gevallen zijn er geen incompatibiliteitsproblemen met Adblue. Toch is voorzichtigheid geboden bij het eerste gebruik van Adblue in een vervuild systeem. Geadditiveerde Adblue kan reinigende eigenschappen hebben, wat leidt tot een volledige "reiniging" van het Adblue-circuit. Dit kan de katalysatorinlaat blokkeren. 

Kortom, het belangrijkste verschil tussen standaard Adblue en geadditiveerde Adblue ligt in de aanwezigheid van specifieke additieven in de laatste, bedoeld om bepaalde eigenschappen te verbeteren of aan specifieke behoeften te voldoen. Bij de keuze tussen de twee is het belangrijk om rekening te houden met de behoeften van uw voertuigen, de gebruiksomstandigheden en de compatibiliteit met SCR-systemen.